mandag 29. april 2013

Første brygg på nytt utstyr

Lørdag 27. april satte jeg i gang med brygging på nytt bryggeutstyr på ren energi - strøm.

Startet med å veie opp og knuse malt på min Reodor maltmølle konstruksjon.
Nils Pils skal det bli :-)
Mølla er av typen Monster Mill MM 2 kjøpt på Bryggselv
Mølla er montert på ei treplate, og jeg har festet en blomsterbøtte på toppen som trakt.
Bøtta rommer 7 kg malt, knust malt samles opp i en plastkasse under.

Bunnen i plastbøtta er nokså myk, så jeg har stivet den av med ei blikkplate.

Ferdig knust malt.

Her er bryggeutstyret på plass på terrassen, rengjøring av utstyret er viktig. Jeg vasker slange, pumpe og kjelen med vann tilsatt Starsan for å bli kvitt eventuelle uhumskheter.

Det nye bryggeutstyret har mye større volum enn det gamle, så jeg prøvde meg litt fram.
Jeg doblet oppskriften Nils Pils og fylte 50 liter vann i kjelen, etter som jeg fremdeles i en alder av 44 år tydeligvis liker å lære "the hard way" ser jeg i ettertid at jeg skulle fylt oppi 65 liter.
Jeg slo på strøm i elementet (2kW) i den gamle varmtvannsberederen samt 2 dyppvarmere, hver på 2 kW.
Til å kontrollere elementet i berederen, bruker jeg en stc-1000 kjøpt hos Bryggeland. 
Maltrøret, en gammel gjærbøtte på 30 liter ble satt oppi. Denne er perforert i bunnen med 3 mm hull.

 Pumpa ble satt i gang, og sirkulerer vørteren gjennom maltrøret. Maltrøret fungerer, men ikke bra nok.
Etter meskingen ser jeg også at det er partier i maltrøret som ikke har fått god nok gjennomstrømning.





Når meskingen er ferdig, henger jeg opp maltrøret og tømmer over 7 liter 90' rent vann,
 for å vaske ut siste rest av sukkerstoffer i malten. 

Koking er i gang

Humle måles opp, jeg bruker humleposer for å ikke få så mye grums i vørteren.

For at ikke humleposene skal komme i kontakt med varmeelementene, henger jeg de opp i ståltråd .

Dette var synet jeg møtte når jeg skulle hente 2 gjæringsbøtter. En flaske med vørter hadde eksplodert, og dratt med seg 2 flasker m øl i fallet :-(

Vørteren er kjølt ned, og pumpet over i 2 gjæringsbøtter. 
I bøttene har jeg WLP802 fra forrige brygg, samt en knivsodd servomyces.

Allerede på kvelden var gjæringen godt i gang. 
Bøttene ble flyttet inn i ølkjelleren, som nå holder ca 9 grader.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar