fredag 31. mai 2013

Rabarbracider 2013

Rabarbracider høres kanskje litt rart ut, men den jeg laget i fjor, ble veldig god.

Jeg har tidligere lagt mye vin på rabarbra med stort sett gode resultater. Vinlegging er litt passè for meg nå, så nå går det stort sett i ølbrygging og litt ciderproduksjon.





Rabarbraen som du høster i mai er veldig saftig og mør. Når st. Hans nærmer seg, blir den mer og mer trevlete, dvs fiberstrukturen blir hardere og vanskeligere å kjøre gjennom en saftsentrifuge. I tillegg så øker innholdet av oksalsyre i rabarbraen utover sommeren, for mye oksalsyre kan gi nyrestein.

I hagen min har jeg anlagt en liten rabarbraplantasje, 5 store røtter gir masse rabarbra.
Jeg høstet inn rett over 20 kg rabarbra, skyllet den, og kjørte den gjennom saftsentrifugen som jeg fikk av min snille kone i fjor.

 Utbyttet ble 18 liter knallsur råsaft, oechselvekta viste 1012. 
Sukkerinnholdet er ikke så veldig mye å skryte av, jeg vil helst ha cideren opp i 1050 på oechselvekta.

Trikset er da å tilsette sukker og spraymalt til ønsket oechselvekt oppnås. Jeg kokte opp 1,4 kg lys spraymalt, 1 kg raffinert sukker og 400 g rørsukker. 

Dette ble avkjølt og tilsatt råsaften sammen med noen liter vann. Gjæringsbøtta. Rent sukker vil bli bli spist opp av gjæren, samt det meste av spraymalten. Spraymalten inneholder en del lange sukkermolekyler som gjæren ikke klarer å spise, dette gir da forhåpentligvis en passe restsødme med FG rundt 1008.

Jeg tilsatte ca 13 g kalkpulver for å nøytralisere eventuell oksalsyre.
Gjæren jeg bruker på cider er  WLP 775, Engelsk cider gjær. Gjær og en knivsodd Servomyces ble tilsatt.


16.06.2013 Ved flasking tilsatte jeg 3 strøkne teskjeer med Steviaekstrakt for å få en litt søtere smak på cideren uten at den medfører ekstra gjæring. Cideren står nå til ettergjæring på flasker, og skal etterpå lagres i noen måneder - ca 6 måneder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar